Dziedzictwo gnozy w rosyjskiej filozofii religijnej

Sławomir Mazurek

Experts are unanimous that there are many affinities between gnostic thought and Russian religious philosophy of the first half of XXth century (Russian religious renaissance) and that the latter was in different ways influenced by the former. So far, however, there are not many studies on this particularly subject. The paper, in an attempt to fill this gap, gives a comparative description of the ancient gnosis and the Russian religious philosophy. The author points out similarities and differences between these two great spiritual movements, taking into consideration many aspects – poetics of writings, language and terminology and, certainly, ideas. He sums up, among others, the Russians historiosophical debate about valuable and destructive elements of gnosis – its truths and lies – and role played by it in the course of human history. Finally he comes to conclusion that the Russian renaissance absorbed from gnosis as much as it could absorb without losing its Christian identity. Thus the Russian renaissance turns out to be a typical counterreformative reactionagainst the gnosis and gnostic tradition.

Mazurek-58

Słowa kluczowe: rosyjski renesans religijny · gnoza · kontrreformacja

Sławomir Mazurek — dr hab., profesor nadzwyczajny w Instytucie Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk, specjalista w zakresie filozofii rosyjskiej, autor książek poświęconych tzw. rosyjskiemu renesansowi religijnemu, m.in.: Wątki katastroficzne w myśli rosyjskiej i polskiej; Utopia i łaska. Idea rewolucji moralnej w rosyjskiej filozofi i religijnej.   »  

Pismo założone przez Leszka Kołakowskiego, Bronisława Baczkę i Jana Garewicza ukazuje się nieprzerwanie od 1957 r.

Instytut Filozofii i Socjologii PAN Archiwum Warszawskiej Szkoły Historii Idei Bibliografia Filozofii Polskiej The Interlocutor Wydawnictwo IFiS PAN Polskie Towarzystwo Filozoficzne
© Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej 1957-2010.