Cynicy w swoim dążeniu do „sfałszowania obiegowej monety” nie zadowalali się krytyką zastanej kultury z filozoficznego punktu widzenia, ale zwrócili ostrze nakazu Apollona przeciw samej filozofii. Źródła cynickiej antyfilozofii tkwiły w antyintelektualizmie i antyplatonizmie Antystenesa i jego naśladowców. Nigrinos Lukiana stanowi znakomity przykład dojrzałej cynickiej antyfilozofii. Jego autor rozsnuwa przed czytelnikiem panoramę Aten z II w n.e., gdzie filozofia stała się szeroko akceptowanym sposobem życia będącym również przedmiotem swoistej wspólnotowej pedagogiki. Satyryczny opis miasta filozofów i quasi-religijnej konwersji głównego bohatera dialogu tworzą spójny obraz filozofii jako irracjonalnej postawy wobec tego, co rozumne.
Słowa kluczowe: Lukian z Samosat · antyfilozofia · cynizm · antyfilozofia · metafilozofia · Nigrinos
Marcin Pietrzak – dr, adiunkt w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Opolskiego. W 2009 roku uzyskał tytuł doktora na podstawie pracy, która w 2012 roku uzyskała formę książkową pt. Zagadnienie empirycznych zasad etyki. Obecnie przedmiotem zainteresowań badawczych jego stał się obecnie cynizm filozoficzny w jego różnych postaciach: od klasycznego cynizmu uczniów Antystenesa, przez cynizm okresu cesarstwa, wątki cynickie w kulturze i filozofii średniowiecznej i nowożytnej, aż do współczesnej myśli krążącej wokół zagadnień i problemów sformułowanych przez cyników.
Pismo założone przez Leszka Kołakowskiego, Bronisława Baczkę i Jana Garewicza ukazuje się nieprzerwanie od 1957 r.