Słynna teoria znaków Charlesa S. Peirce’a jest ufundowana w znacznie rzadziej analizowanej koncepcji kategorii fenomenologicznych, po raz pierwszy wyłożonej w artykule On A New List of Categories. W porównaniu z teorią znaków, rozwijaną i modyfikowaną na przestrzeni wielu lat, a tym samym niezwykle złożoną i podatną na wiele interpretacji, Peirce’owska koncepcja kategorii jest względnie prosta i jednoznaczna, o tym samym stanowi punkt oparcia w dyskusji na temat pojmowalności i znaczenia. Moim zamiarem niniejszym artykule jest wykazanie, że koncepcja Peirce’a może znacząco przyczynić się do rozwiązania problemów generowanych przez realizm i konceptualizm. W tym celu, dokonuję eksplikacji różnicy między Peirce’owskimi kategoriami na podstawie rozróżnienia między percepcyjnymi postaciami, uczuciami emocjonalnymi (afektami) oraz uczuciami nie-emocjonalnymi.
DOI: 10.37240/AHFiMS.2019.64.7
![]() | 63-sumner |
Słowa kluczowe: filozofia pierwsza · naturalizm krytyczny · materializm · istota rzeczy · byt jako byt · wiedza naukowa
Pismo założone przez Leszka Kołakowskiego, Bronisława Baczkę i Jana Garewicza ukazuje się nieprzerwanie od 1957 r.