Tom czterdziesty dziewiąty w znacznej swojej części poświęcony jest filozofii 17 i 18 wiecznej oraz jej historycznym źródłom i implikacjom. Stanowi księgę pamiątkową ku czci Profesora Mariana Skrzypka.
VIRO APPRIME DOCTO
MARIANO SKRZYPEK
DE PERSCRVTANDA PHILOSOPHIA
LVMINUM AETATE
CVM APVD POLONOS
TVM APVD FRANCOGALLOS
CVLTA
EGREDIE MERITO
AMICI COLLEGE DISCIPVLI
Wokół wieku XVIII
- Bronisław Baczko — Fikcje dziejowe i dzieje utopii
- Janusz Tazbir — Świat w XVI-XVII wieku
- Mikołaj Olszewski — Czy Rousseau czytał Senekę?
- Anna Citkowska-Kimla — Wczesnoromantyczna historiozofia i filozofia religii Friedricha von Hardenberga (Novalisa). Chrześcijaństwo albo Europa
- Aleksandra Porada — Fenelon i d'Argenson — arystokraci marzą o reformach
- Tadeusz Zatorski — Zabobon oświeceniowy i oświecony, czyli Georga Christopha Lichtenberga psychologia przesądu
- Stefan Zabieglik - Deizm Adama Smitha
- Sabina Kruszyńska — Benjamin Constant i jego dzieło o religii
- Benjamin Constant - O religii z punktu widzenia jej źródła, jej form i rozwinięć
- Jerzy Trzoska — Plany Augusta II Sasa powołania Admiralicji w końcu XVII wieku
i inne
- Steffen Huber — Metafizyczne określenie osoby ludzkiej w koncepcji wiary rozumnej polskiego antytrynitarza Andrzeja Wiszowatego
- Maciej Soin — Witkiewicz i Bugajew
- Marek Łagosz - Pamięć jako fenomenologiczna podstawa idei czasu
- Piotr Łaciak — Miejsce i funkcja poznania istotnościowego (poznania a priori) w transcendentalnej fenomenologii Edmunda Husserla
- Adam Skibiński — Radykalny konstruktywizm jako krytyka epistemologii
- Marcin Karaś - Status Ecciesiae indirecte subordinatur. Koncepcja wzajemnych relacji Kościoła i państwa we współczesnym integryzmie rzymskokatolickim
VIRO DOCTISSIMO
LECHO SZCZUCKI
EGREGIO
CUM RELIGIOSAE SAECULORUM XVI ET XVII Q. V. HETERODOXIAE
TUM SAECULORUM EORUNDEM PHILOSOPHIAE
SCRUTATORI
INDEFESSO
AETATIS EIUSDEM EIUSDEMQUE PROSAPIAE SCRIPTORUM
EDITORI
QUATTORDECIM VITAE SUAE LUSTRA FELICITER CLAUDENTI
DANT DONANT DEDICANT
COLLEGAE AMICI DISCIPULI