W niniejszym artykule zostały przybliżone główne założenia późno-oświeceniowej filozofii Adama Weishaupta. Punktem odniesienia są zaś podstawy działalności, założonego przez ostatniego, Zakonu Iluminatów. Aby ten cel zrealizować należało dokonać przede wszystkim rewizji osiągnięć istniejącego stanu badań. Kluczowy w tym względzie okazał się brak systematycznych badań na temat pism filozoficznych Weishaupta. Dopiero z perspektywy tych ostatnich okazało się, że klucza interpretacyjnego do zrozumienia perspektywy teoretycznych Weishaupta, dostarcza filozofia Condillaca. W szczególności chodziło o postulat połączenia idealizmu z realizmem, która pełni centralną rolę w jego filozofii. Ponadto niebagatelne znaczenie na wykrystalizowanie się poglądów Weishaupta miała filozofia Kantowska – główny przedmiot krytyki jego pism filozoficznych. W szczególności chodziło o samopoznanie możliwe do osiągnięcia za sprawą samodzielnego posługiwania się rozumem i działania zgodnego z ideałem.
Czescik-58 |
Słowa kluczowe: Kant · oświecenie · ideał · idea doskonałości · zmiana · ezoteryka · rozum · moralność
Pismo założone przez Leszka Kołakowskiego, Bronisława Baczkę i Jana Garewicza ukazuje się nieprzerwanie od 1957 r.